|
n.a.v. gastcollege op 6 juni 2011 aan de Hanzehogeschool in Groningen:
@RobSleen
Rob van der Sleen
Inspirerende lezing Roelof Ybema gehad over o.a. de belastbaarheid v hartpatiënten,onder begeleiding is er veel mogelijk! www.roelofybema.nl
6 Jun via PockeTwit
Op 10 juni 2010 werd het symposium Leef en Beweeg georganiseerd in Stadion FC Zwolle.
Ik bezocht de workshop van de Nederlandse Hartexpeditie 2007. Roelof Ybema, hartpatiënt en "Godfather" van de expeditie, verzorgde (i.s.m. Suzanna de Vries, cardioloog) een buitengewoon boeiende presentatie. Met beelden, verhalen en anekdotes "pakte" hij ons als toehoorders helemaal. Als hartpatiënt is hij een bevlogen verteller die bijna elk facet van het omgaan met een hartkwaal en de gevolgen daarvan heeft meegemaakt. Zijn presentatie is niet alleen geschikt voor patiënten of de medisch georiënteerde toehoorder, maar zou juist voor iedereen interessant en motiverend zijn!
Bezoeker van het symposium "Leef en Beweeg" in Zwolle
Wat een ander als het mogelijke eind van een actief leven zou ervaren, zag Roelof Ybema als een kans. Waar een ander zich na een serieus hartfalen zou afvragen wat er fysiek nog mogelijk is, maakte Roelof plannen die de meeste niet hartpatiënten al veel te ver zouden gaan. Niet uitgaande van de beperking maar juist op zoek naar de mogelijkheden na het hartfalen waar hij door was getroffen. Die instelling kenmerkt Roelof. De liefde voor de bergen gaf zijn ambities richting.
Zijn overwinning op de Kilimanjaro wilde hij uitdragen, laten zien dat andere hartpatiënten net als hij fysiek nog tot grote prestaties in staat zijn. Niet “achter de geraniums” maar een actief leven! Samen met zoon Rogier en diens studiegenoot Jimte Poelman riep hij daartoe de Stichting NHE 2007 in het leven en realiseerde daarmee in recordtijd een succesvolle expeditie die als doel had met tien hartpatiënten de hoogste berg van Zuid-Amerika, de Aconcagua (7000 meter) te beklimmen.
Als iets Roelof Ybema kenmerkt is het wel het zien van kansen waar een ander zich door tegenslag laat ontmoedigen. Deze eigenschap, gecombineerd met een enorm doorzettingsvermogen en de onvermoeibare energie en enthousiasme om zijn visie uit te dragen heeft er toe geleid dat een bijna onmogelijke missie tot een succes is geworden.
Gepokt en gemazeld in een groot bedrijf zag hij als geen ander de parallel tussen de organisatie van een dergelijk groot project en de dagelijkse praktijk binnen het bedrijfsleven. Financiën, human resources, stimulerend leidinggeven, exposure, planning en logistiek, tegenslag en succes, alle facetten die in een bedrijfsvoering van betekenis zijn speelden in de organisatie van deze expeditie een grote rol.
Zijn ervaringen in het bedrijfsleven, gecombineerd met de passie voor hetgeen hij wilde aantonen, hebben deze expeditie tot een belanghebbende en succesvolle ervaring gemaakt. Niet alleen voor de deelnemers die hun eigen grenzen hebben verkend, maar medisch gezien vanwege onderzoek dat is gedaan bij een patiëntengroep onder unieke omstandigheden, bedrijfsmatig omdat in korte tijd een bijna onmogelijke organisatorische prestatie is neergezet en last but not least ideëel omdat Roelof samen met een groep bijzondere mensen heeft aangetoond dat het ondenkbare mogelijk is als je er echt in gelooft.
Niemand anders dan Roelof Ybema zelf is in staat om dit verhaal beter te vertellen. Een verhaal over een berg, maar vooral een verhaal over wat je kunt bereiken als je ergens in gelooft. Inspirerend voor een ieder die in de dagelijkse praktijk met ‘onneembare bergen’ te maken heeft, maar tegelijk praktisch en realistisch verteld door iemand die zelf het bedrijfsleven kent als geen ander en weet wat daar speelt.
Met Roelof’s gave boeiend te kunnen verhalen, zijn ervaring en kennis van zaken, maar ook zijn humor en relativeringsvermogen, bent u verzekerd van een betekenisvolle presentatie.
En niet te vergeten een indrukwekkend bergverhaal met prachtige foto’s!
Joost van der Meer, docent Dalton Scholengemeenschap in Voorburg en deelnemer Nederlandse Hartexpeditie 2007
“Als je zo diep hebt gezeten in de zorgen om je lijf. En een nieuwe zoektocht wilde inzetten naar eigen kracht en toekomst. Met als resultaat het bereiken van niet alleen de eigen toppen maar ook die van wereldbergen als de Kilimanjaro en de Aconcagua ….dan ben je een echte “topper” en zeker geen “tobber”! Roelof weet als geen ander over te brengen en anderen te motiveren dat je moet uitgaan van je mogelijkheden en niet je beperkingen. Uitgangspunten die het verdienen ook binnen het bedrijfsleven meer te worden toegepast. Grote hulde voor Roelof’s sportprestaties. Maar zeker ook voor zijn inspanningen om anderen te laten delen in zijn ervaringen. Roelof brengt je tot grote hoogte! En weet uit ervaring hoe dat voelt. Top dus.”
Eric Denneman
Directeur Social in Business. Sponsor van de Nederlandse Hartexpeditie 2007.
|